توليد محتوا براي صفحه فرود يكي از اصلي ترين اهداف هر استراتژي محتوايي است. تلاش كرديم اين فرآيند را به چهار مرحله ساده خلاصه كنيم. پيشنهاد ميكنم گام به گام آنرا اجرايي كنيد. با سايتچين همراه باشيد!
۴ مرحله اصلي توليد محتوا براي صفحه فرود
يكي از نكات بسيار جالبي كه به آن برخورده ام، تلاش، هزينه و انرژي بسياري زيادي است كه براي براي بالابردن ترافيك سايت -افزايش بازديدكنندگان سايت- انجام مي دهيم و پس از اينكه هزاران نفر را به سايت خود سرازير كرديم، فراموش مي كنيم آن ها با چه قصد و نيتي به سايت آمده اند و بعد از چند دقيقه يا چند ثانيه به راحتي صفحه را مي بندند و به جز افزايش نرخ خروج از سايت، كار ديگري انجام نداده اند.
دليل اصلي نوشتنم درباره ي توليد محتوا براي لندينگ پيج فروشگاهي و غير فروشگاهي براي همين باور اشتباه است. تصور كنيد يك وب سايت خبري پربازديد براي شماست و روزانه ميليون ها نفر به سايت شما مراجعه مي كنند اما اين مراجعه به هيچ خريد مستقيم يا غيرمستقيمي تبديل نمي شود. در اين حالت داشتن رتبه نخست سايت واقعا چه سودي دارد!؟
گام نخست؛ كاربر خود را بشناسيد
فرض كنيد به هرروشي –گوگل، تبليغات كليكي، مراجعه مستقيم و… كاربر به صفحه محصول رسيده است! آيا همه ي بازديد كنندگان يكسان فكر مي كنند؟ آيا همه ي آن ها وضعيت مالي يكساني دارند؟ وضعيت سن آن ها چگونه است؟ پير هستند يا جوان؟ يا هردو؟ كاربر محصول مرد است يا زن؟ يا هردو؟ ويژگي هاي زيادي وجود دارد كه كاربر يا كاربران يك محصول را متمايز مي كند و اين توليد كننده محتواي فروش است كه قبل از نوشتن بايد به صورت دقيق اين موارد را بررسي كند و كاربر خودش را بشناسد.
مثالي براي كاربر شناسي
براي روشن تر شدن مسئله با مثالي پيش برويم. لندينگ پيج شركتي محصول شما درباره معرفي يك برند ويژه بانوان است -البته با پيش فرض اينكه هيچ مردي براي آشناي خود آن را نمي خرد- پس در همين گام نخست جنسيت كاربر محصول مشخص شد. گام بعدي سن كاربر است، مي توان به اين تحليل رسيد كه كاربران، گروه سني ۱۸ تا ۳۰ سال را دارند. هر چقدر سوال ها تخصصي تر مي شوند جواب دادن به آن ها سخت تر و مبهم تر مي شود. مثلا بسته به نوع محصول شايد نتوانيم تشخيص دهيم موقعيت اجتماعي يا اقتصادي كاربر چگونه است. امكان دارد محصول گران باشد اما در بين كاربران با هر وضعيت اقتصادي محبوب باشد.
در نهايت بخشي از جامعه كل هدف را به عنوان كاربر اصلي اين محصول در نظر بگيريد و يكسري اطلاعات كلي درباره ويژگي هاي مشترك آن ها بيابيد.
گام دوم؛ كاربر شما به چه چيزهايي فكر مي كند؟
پس از اينكه كاربر هدف خود را شناختيد، ساير جامعه كل هدف خود را كاملا فراموش كنيد و ذهن خود معطوف به كاربران صفحه ي خود كنيد. با توجه به ويژگي هاي آن ها تمام دغدغه ها، سوال ها و مشكلات آن ها را در نظر بگيريد. -من ترجيح ميدهم آن ها را ليست كنم-
مثالي براي شناسايي افكار كاربر
بهتر است با مثال پيش برويم، امكان دارد صفحه فرود قصد معرفي و ثبت نام دوره ي آموزشي را داشته باشد. با توجه به كاربر اين صفحه چه سوال هايي امكان دارد مطرح شود. در اينجا چند نمونه از آن ها را مي آورم.
نكته : استفاده از واژه “من” به معني كاربر است.
- خروجي نهايي دوره آموزشي براي من چيست؟
- هزينه دوره آموزشي گران نيست ؟
- اين دوره با دوره ي مشابه كه در سايت ايكس معرفي شده است، چه تفاوت هايي دارد؟
- من از كجا بدانم اين دوره مناسب است؟
- امكان ثبت نام در دوره به صورت اقساطي نيز وجود دارد؟
- چگونه مي توانم به قول و قرارهاي شما قبل از شروع دوره اطمينان كنم؟
اگر كمي توجه كنيد، متوجه مي شويد سوالات بسيار مهمي هستند كه ذهن هر كاربري را درگير خود مي كند و از آنجايي كه شما فقط چند دقيقه يا حتي چند ثانيه فرصت داريد كه محصول يا خدمت خود را به شكل مطلوبي ارائه كنيد. توجه ي كافي به سوالات كاربر در توليد محتوا براي صفحه فرود بسيار مهم است.
توليد محتوا براي صفحه فرود